VIP vinaři

Duben, 3.04.2011 16:41

David Beckham sbírá luxusní auta, herec Will Smith prý miluje hru všachy. Silvestr Stallone ve volném čase maluje na plátna a Johny Depp vášnivě chmatá po kytaře. Celebrity mají různé koníčky a čím dál tím více jich také propadá vínu. A tím nemyslím pouze jeho konzumaci, ale také pěstování a výrobu tohoto božského moku. Chcete ochutnat víno od svého hereckého idolu? Sehnat taková můžete i na našem trhu.

Gerard Depardieu má na víno nosMít vlastní vinařství je ve světě celebrit vposledních letech v módě. Vlastními vinicemi tak disponuje například Wayne Gretzky, Dan Aykroyd, Sting, Gérard Depardieu, Olivia Newton-John, Barbra Streisand, Michael Schumacher, Paris Hilton, Steven Seagal nebo Antonio Banderas. Naposledy skupinu celebrit – vinařů rozšířila kdysi mladá puška Emilio Estevez (dnes 50 let). Jeho kalifornská vína zodrůd Pinot Noir, Syrah a Viognier se začala prodávat pod značkou Casa Dumetz. A vypadá to, že ačkoliv se cena vín pohybuje vrozmezí od 30 do 40 dolarů, jdou na dračku. Možná je to dáno tím, že vpřípadě Emilia nejde jen o nějaké okamžité pobláznění. Své první víno si pro radost vysadil na zahradě již vroce 2005 a postupně se propracoval až kvlastnímu vinařství.Vůbec první vinařskou celebritou a nakonec možná také tou nejúspěšnější, se stal již v70. letech slavný režisér filmového Kmotra, Francis Ford Coppola. Díky svým italským kořenům ostatně kvínu neměl daleko. Jeho prarodiče, podobně jako většina Italů, si totiž doma vyráběli víno pro svou osobní potřebu. Vroce 1975 se tak Francis usadil ve slavném Nappa Valley a začal podnikat. Koupil jedno z prvních kalifornských vinařství, které založil v roce 1879 finský námořní kapitánGustav Niebaum. Postupem času se jeho produkce výrazně rozšířila a dnes nabízí vína všech možných cenových kategorií. Široká škálu vín od tohoto režiséra je kdostání také vČeské republice. Celebrity však ke svému vinařskému koníčku přistupují různě. Ne vždy bývá jejich osobní zapojení do chodu vinařství tak intenzivní, jako tomu bylo vpřípadě Francise Forda Coppoly. Ten ostatně do dnes úspěšného podniku zapojil i svou režisérskou následnici a dceru Sophii. Její jméno tak zdobí některé lahve rodinného vinařství. Vněkterých případech se bohužel angažování slavného majitele omezí pouze na sporadické ochutnávání vína, propagaci vín, focení pro prezentační účely nebo umístění svého jména na láhev. Pak se samozřejmě jedná o čistý marketingový tah, kdy majitel vinařství kalkuluje stím, že jeho jméno na etiketě vína zajistí dostatečné prodeje, ačkoliv obsah láhve nemusí odpovídat její ceně. Toto ale není případ dvou francouzů Geparda Depardieu a Pierre Richarda, francouzských herců vinařů. Gerard Depardieu provozuje své vinařství od roku 1989 a vinice dnes spravuje nejen ve Francii, ale také Španělsku, Maroku a Argentině. Své sídlo má v centru oblasti Anjou, kde najdete jeho zámeckou usedlost a 120 ha vinic. Že je víno pro něj něco víc než jen byznys, dokládají vyjádření a rozhovory, které dává odborným médiím. Vrozhovoru pro časopis Decanter mimo jiné prohlásil, že „radši pracuje svinaři, než režiséry, tolik toho totiž nenamluví.“ Filozofií jeho vinařství je snaha o zachování co nejvyššího podílu ručních prací, tradičních postupů a technologií. Velký blondýn sčernou botou provozuje své vinařství na poloostrově sv. Martin, kde osázel 17,5ha vinic v zařazení AOC. Roční produkce vinařství je 80 000 lahví ročně. O kvalitě vín Pierra Richarda svědčí řada mezinárodních ocenění, která ve světě posbírala. Pokud jste obdivovateli hereckého umění obou pánů, můžete si znásobit požitek ze sledování jejich hereckých výkonů zakoupením vína zjejich vinařství. Stačí zabrouzdat na českém internetu.Zato tuzemské celebrity zatím světu vína příliš nepropadají. Výjimkou snad může být režisér Zdeněk Troška, který svou typickou neohrabaností a hřejivou vřelostí aktuálně provází diváky světem vína vrámci seriálu Vinařská odyssea na TV Barrandov. Investic do vinařství se tak zatím dopouštějí jen výjimečně někteří podnikatelé a znalci vína. Nejznámějším příkladem je asi bývalý Novák a dovozce umění Vladimír Železný, který v Bavorech nedaleko Mikulova provozuje poměrně úspěšné vinařství Tanzberg. Druhým případem je vinařství Kolby z Pouzdřan, které z99,99 % patří společnosti Sazka a vjehož představenstvu sedí „úspěšný“ manažer Aleš Hušák. Vsouvislosti saktuální situací největší tuzemské loterijní společnosti se však vmédiích hovoří o prodeji vinařství. Intenzivnější zapojení tuzemských celebrit do světa vína asi nelze vnejbližší době očekávat. Zdosavadních zkušeností vzahraničí se každopádně ukazuje, vína od celebrit se prodávají velmi dobře. Na světě je více než milion výrobců vína a slavný majitel rozhodně dokáže zajistit, že se víno setká svelkým zájmem ze strany konzumentů. Víno navíc symbolizuje jakýsi vyšší společenský standard a jeho spojení se světem celebrit se přímo nabízí. Náklady na pořízení vinařství pro celebrity nemusí představovat nijak nepřekonatelně vysokou investici, což je dalším zdůvodů, proč se počet vinařů celebrit vposledních letech vzahraničí tak rozšiřuje. Zdostupných statistik vyplývá, že vína od celebrit tvořily vroce 2007 1 % objemu všech prodaných vín vUSA a jejich prodej meziročně rostl o 19 %. Zmiňovaný Francis Ford Coppola například musel na svém vinařském panství Rubikon dokonce zavést 25 dolarový poplatek za parkování, aby alespoň trochu omezil nájezd vinařských turistů. Make love, drink wine!

1 komentář:

Reinhard

17. November 2011 17:09

Toto ale není případ dvou francouzů GEPARDA Depardieu a Pierre Richarda, francouzských herců vinařů.
Sympatický překlep ;)

Okomentovat:

*

Loading...