Vinařství Reisten letos odepíše až 15 % úrody

Červen, 6.06.2012 15:31

Co nového ve vinařstvíReisten? Dnešním dílem seriálu Vinařův rok nás provede Martin Procházka, který nás seznámí saktuální situací ve vinicích vinařství nebo se změnami, ke kterým dojde vrámci etiket. Neopomeneme zmínit ani nového vlastníka a pohled Martina Procházky na možné zavedení spotřební daně na víno.

Ohledně situace ve vinicích nemůžeme začít jinak než reakcí na nečekané mrazy, které do moravských vinic dorazily 18. května. Díky nim situace ve vinohradech nevypadá pro letošní rok úplně nejlépe. Tyto mrazy měly za následek pomrznutí révy vmnoha vinicích či jejich částech. Někteří vinaři, především západně od Mikulova (např. Novosedly), hlásí až 70% škody. „My ve vinařství Reisten jsme na tom poměrně lépe, neb všechny naše vinice jsou spíše na kopcích a ve vyšších výškách, ale i tak letos odepíšeme cca 10 – 15 % úrody,“ říká Martin Procházka a dodává: „Druhým problémem je přetrvávající sucho, které má vliv nejen na pučení a rychle se blížící kvetení révy, ale především úplně zastavilo možné „znovuobražení“ omrzlé révy.“ Co se týká zelených prací, tak ve vinicích pokračuje čištění hlav révy od nepotřebných mladých výhonků.Ve sklepě vinařství Reisten toho naopak moc nového vsoučasné době není. Vína jsou hotová a čekají na lahvování, které proběhne pravděpodobně během června. Vrámci tohoto procesu je teď nejdůležitější zajistit nákup lahví, korků, připravit popisy vín, analytické rozbory a případně realizovat i cenovou komisy a potvrdit rozdělení vín do jednotlivých šarží a výrobních řad. Neméně důležité je též připravit všechna vína pro komisi Státní zemědělské inspekce.

Snovými etiketami i vlastníkem

Od ročníku 2011 dojde kmalé úpravě podoby etiket a loga vinařství. „Pokusíme se tak odstranit některé nelogičnosti, které na našich etiketách dlouhodobě figurují, a mnohdy zákazníkům matou hlavu. Jedná se především o logo vinařství a různojazyčné popisy a názvy na etiketách,“ vysvětluje Martin Procházka. Další novinkou je vybavení vín vinařství QR kódem, odkazujícím přímo na webové stránky. Nejdůležitější změnou vživotě Reistenu za poslední dny se však logicky stal prodej vinařství, kdy se současní majitelé vzhledem ke svému věku a možnostem rozhodli prodat své podíly ve vinařství. Stoprocentním vlastníkem vinařství se tak nově stalo vinařské družstvo Templářské sklepy Čejkovice. Reisten ale nadále zůstává samostatnou firmou, samostatnou značkou a nebude se nic měnit na jeho filozofii a vínech, které vyrábí. Budeme držet palce!Na závěr Martin Procházka ještě odpovída:

Jak vnímáte snahu EU sjednotit pravidla pro produkci biovín vEvropě?

Tuto aktivitu vnímám spíše pozitivně, jelikož pořádná pravidla neexistují a je každá země na to má úplně jiný pohled. Zhlediska konkurenceschopnosti je dobré mít stejná pravidla. Je spíše otázkou, co lidová tvořivost úředníků zEU ve skutečnosti vyprodukuje.

Jaká je pozice biovín vČR? Pomáhá označení BIO na láhvi sprodejem vína? Není naopak tato značka u nás trochu devalvovaná?

Pozice biovín vČR je složitá a osobně nepovažuji značku BIO na vínech za nějak důležitou či určující pro prodej. Možná u velkých firem prodávajících svá vína vsupermarketech na tento trend někoho nalákají, vnašem segmentu je důležité něco úplně jiného. U vína totiž označení bio nijak nesouvisí skvalitou a chutností produktu. Navíc nejasná legislativa a především nulová kontrola umožňuje napsat si dnes na láhev skoro cokoliv. My se soustředíme na dlouhodobou práci se zákazníky, kteří naše vinařství znají a „vědí do čeho jdou“ :-)

Po krátké pauze je na stole opět spotřební daň na víno. Co by její zavedení konkrétně znamenalo pro Vaše vinařství? Lze vyčíslit dodatečné náklady?

Problémem spotřební daně vnašem segmentu není ani tak oněch 7 Kč, o které se zvedne cena láhve vína, ale především možnost, že by se víno tím pádem stalo artiklem, který nelze považovat za daňově uznatelný výdaj na propagaci firmy. Hned 20 – 30 % ročních odběrů totiž pro naše vinařství představují odběry korporátních zákazníků, kteří naše víno vybavené logem své společnosti dávají jako např. předvánoční dárky svým zákazníkům – jedná se především o různé banky či velké firmy, které rády spojí své jméno sprestižní značkou našich vín. Myslím, že by se tento stát, resp. tato vláda měla více starat o to, jak zamezit nelegálním dovozům zahraničních vín, pančování vína a dalším podvodům, které jsou pouze veřejným tajemstvím.

O kolik byste zdražili svá vína, vpřípadě zavedení daně?

Nad tímto jsme ještě neuvažovali, ale předpokládám o částku rovnající se spotřební dani + DPH.

Vmédiích se objevují prohlášení typu „likvidace tuzemského vinařství“ apod. Není přece jenom hysterie okolo zavedení daně přehnaná?

Likvidace je možná přehnané slovo, opět za větší problém považuji jiné činnosti (nelegální dovozy atd.), na druhou stranu je nutné si uvědomit, že toto je další krok proti konkurenceschopnosti našich vinařů. Ve jiných vinařských zemích Evropy tuto daň nenajdete.

Blíží se čas letních grilovaček a zahradních party. Představte si rozpálený gril, na teploměru 30 stupňů nad nulou, vepřový steak na grilu. Jaké víno zVaší produkce byste doporučili pro tuto příležitost a proč?¨

Já bych pro tuto příležitost doporučil víno Plzeň 12. A pokud někdo nesouhlasí, ať si otevře náš nádherný minerální a úplně suchý Ryzlink vlašský 2010. Toto víno si sice neporadí svepřovým steakem tak dobře jako Plzeň, ale 30 stupňů zvládne zchladit určitě.

5 komentáře:

Anonymous

8. June 2012 15:41

Majitelé prodali svůj podíl, protože firma nevydělávala z jednoduchého důvodu… průměrná, lehce nadprůměrná vína za nesmyslně nadhodnocené ceny…

Anonymous

9. June 2012 22:01

takových tu je … a i vydělávají .)

Josef

10. June 2012 16:11

Osobne povazuji vinarstvi Reisten za jedno z nejzajimavejsich vinarsvi u nas a jeho prodej Templarskym sklepum za tragicky omyl. Je to pro mne velka skoda. Vina Reistenu jiz kupovat nehodlam, ne kvuli tomu, ze bych si myslel, ze se kvalita naraz rapidne snizi. Je to spise moralni problem, ktery mi brani podporovat svymi penezi firmu, ktera na ceskem trhu funguje jenom kvuli diram v nasi legislative…

Pavel Knezourek

10. June 2012 18:00

Pro mne osobne patri Reisten mezi ta vyznamnejsi vinarstvi, co se kvality tyka, velice rad jejich vina nakupuji. Dovodu k prodeji bylo vice, to necham bez komentare. Osobne jejich vina zatim rozhodne neprestanu nakupovat, jestli dojde k nejake zmene v kvalite a typicnosti vin stejne pozname nejdrive v roce 2014 (tedy pokud dojde k zachovani filizofie vinarstvi).
Dale si myslim, ze nakupem jejich vin rozhodne nebudu podporovat Templarske sklepy, spis by to mohlo byt naopak, tedy ze Templarske sklepy maji dost penez a zaroven i propracovany marketing na to, aby vina z Reistenu dostala vice napr. do gastra a pokud si jej bude chtit uchovat jako svoji „top“ znacku, ale stale oddelene, nemam s tim nejmensi problem.

Anonymous

29. June 2012 19:03

Nemyslím si, že vína Reisten patří mezi průměrné či nadhodnocené. Jedná se o firmu, která si dlouhodobě drží vysoký standard kvality a filozofii – což se o většině moravských vinařství říci nedá. Ceny má srovnatelné s většinou ostatních vinařství ve své kategorii, určitě né vyšší. Co se týče toho výdělku – možná bychom se divili, kolik vinařství tohoto typu je na Moravě ztrátové – resp. nevydělává dostatečně, aby se vrátili jistě nemalé investice na počátku. když se podívám, kolik je v tuto chvíli podobných vinařství na prodej či na hraně krachu (Tanzberg, Kaplička, Skoupil, a mnoho dalších), tak to o něčem vypovídá…

Okomentovat:

*

Loading...