Vinaři davy lanaří

Březen, 13.03.2013 08:54

Každá sranda něco stojí, a platí to samozřejmě i o výrobě vína. Dnešní doba naštěstí skýtá nové možnosti, a když tedy schází finance na rozjezd vinařství, pořízení potřebného vybavení, či vysazení vinice, není nutně potřeba chodit za bankou či jinou, lichvou zapáchající finanční institucí. Zejména za velkou louží přibývá vinařů, kteří se rozhodnou uspořádat veřejnou sbírku a peníze získat prostřednictvím tzv. crowdfundingu. U nás zatím věc nevídaná, ale co není, třeba jednou může být.


Crowdfunding je metoda, prostřednictvím které se využívá davu/masy kopatření potřebných zdrojů, firmě či jednotlivci jinak nedostupných. Jde o jakousi moderní online verzi veřejné sbírky, která díky rozvoji sociálních sítí a internetu zažívá poměrně razantní boom. Na specializovaný portál (např. Kickstarter, RocketHub) stačí vložit popis svého projektu, specifikovat částku, která je potřeba pro jeho uskutečnění a nabídnout nějakou protihodnotu či protislužbu, kterou lze drobným investorům poskytnout. Pak již stačí čekat, zda se najde dostatek lidí, kteří většími či menšími částkami sumu nashromáždí. První úspěšné projekty tohoto charakteru vznikají i ve světě vína.

Příkladem vinaře, aktivního vcrowdfundingu, budiž Američan William Allen, který pro své vinařství Two Shepherds Vineyards aktuálně potřebuje pořídit nový lis. Ten starý už nestačil kapacitě vinařství, ale investice do nového zařízení vhodnotě 27000 dolarůse zdá být pro vinaře příliš velkým finančním soustem. Nakonec se tedy rozhodl obrátit na Kickstarter a požádat drobné investory o pomoc. Vrámci předchozí kampaně na Kickstarter zabodoval, když se mu podařilo od 44 podporovatelů nashromáždit 2350 dolarů na koupi nové betonové nádrže pro zrání vín. Snovým lisem to ale zdá se nebude tak jednoduché, zatím se mu podařilo nashromáždit sice slušných, ale nedostačujících 2135 dolarů. William Allen tedy ještě bude muset zabrat, aby nějaké ty investory přesvědčil. Ono to totiž vrámci crowdfundingu není o tom, že by investoři dávali své prostředky jen tak zradosti potěšit bližního svého. Většinou jde o snahu podpořit zajímavý projekt, často regionálního charakteru, a získat jako protiváhu nějakou hodnotu. Drobným přispěvatelům tak William Allen slibuje zaslat otvírák na víno, větším dárcům nad 5000 dolarů pak uspořádá privátní večeři až pro šest osob vprostorách vinařství. Situaci vinařům vrámci crowdsourcingu nicméně stěžuje omezení, která specializované portály vUSA mají. Ty neumožňují jako protiváhu investorům nabízet alkohol, takže lahve vína, které se vtomto případě logicky nabízí, jsou pasé. Uspět tedy není jednoduché, mladým podnikatelům zCalifornia Fruity Wine se podařilo zplánovaných 35000 dolarů na uvedení nové řady vín nashromáždit jen 1541 dolarů. Naopak velmi úspěšným projektem se může pochlubit spisovatelka a zastánkyně přírodních a biodynamických vín Alice Feiring (nedávno jsem měl osobní a celkem příjemnou zkušenost sjejí knihou Naked Wine). Vzáří loňského roku umístila na Kickstarter svůj záměr zřídit newsletter o přírodních vínech „The Feirning Line“. Během 24 hodin se jí podařilo nashromáždit požadovaných 6000 dolarů na rozjetí projektu. Investorům věnovala předplatné a kromě financí tak získala slušný počáteční balík předplatitelů. Scottu Tavenerovi ze společnosti Savino Wine se zase pro svůj projekt designového dekantéru podařilo angažovat úžasných 1300 podporovatelů, čímž dost možná vytvořil rekord vkategorii produktů týkajících se vína. Crowdfundingová platforma Kickstarter patří vůbec nejoblíbenějším ve své kategorii. Od jejího vzniku se do podpory projektů na jejích stránkách zapojilo více než 2,5 milionů lidí, kteří podpořili na 30000 různých kreativních nápadů částkou úctyhodných 350 milionů dolarů. Prvky crowdfundingu nese i stále populárnější online komunitní web a obchod svínem snázvem Naked Wines. Koncept, který pracuje stzv. „anděly“ vznikl vroce 2008. Princip je následující. Andělé zřad pijáků vína se rozhodnou měsíčně vkládat do jakého si fondu na Naked Wines určitou částku (minimálně 20 liber ve Velké Británii) za kterou si mohou dle preferencí vbudoucnu nakoupit vína od vinařů zapojených vprojektu. Většinou se jedná o menší nezávislé producenty. Jde vlastně o jakousi komunitní banku. Andělé přitom za garanci pravidelných vkladů, za které si kdykoliv mohou nakoupit vína, těží ze slev, které se u prodávaných vín pohybují mezi 25 – 50 %. Navíc při objednání kartonu vín dostanou lahev zdarma. Vinaři si mohou takové podmínky dovolit, protože Naked Wines odeberou celou jejich produkci, čímž jim odpadají náklady spojené sprodejem, distribucí či reklamou. Část peněz se navíc může investovat do výrobních zařízení, nákupu hroznů či úpravy vinic. Jde o jakousi komplexní podporu vinařů zahrnutých vprojektu. Zájem o Naked Wines je slušný. Jen vAustrálii projekt po spuštění získal nějakých 20000 zákazníků během šesti měsíců. Dnes fungují Naked Wines ve Velké Británii, Austrálii a USA. U nás crowdsourcing není tolik rozšířen, i když některé zajímavé projekty fungují, zatím mimo vinařskou branži. Příkladem budiž web Kreativci sobě, kde můžete třeba podpořit vydání hudebního CD nebo knihy. O tom, že by některý tuzemský vinař využil potenciál crowdfundingu projektu, jsem zatím neslyšel, ale třeba se někdy vbudoucnu dočkáme… Ovšem jestli se mezi vámi najde těch 6000 dolarů, tak já bych do toho newsletteru teda šel….:)

580 komentáře:

podkorkem.net

13. March 2013 09:15

Takže chápu správně, že na newsletter se od Jana Čeřovského příspěvku nedočkám…:))…to je pěkný začátek mé crowdfundingové sbírky..:)

Anonymous

31. March 2013 13:32

A kdy vznikne něco podobného tady? Být součástí něčeho nového zajímavého je mumumůj sen. Marek

Okomentovat:

*

Loading...