Tuzemští vinaři a sociální sítě

Červenec, 2.07.2012 07:26

Jak důležitá jsou pro vinaře sociální média? Americká společnost ABLE Social Media Marketing provedla nedávno průzkum na toto téma, do kterého se zapojilo 285 amerických a 243 francouzských vinařství. Zatímco 94 % amerických vinařství aktivně používá Facebook, vpřípadě francouzských vinařů je to 54 %. U Twitteru jsou poměry 73 % (USA) a 41 % (FR). Já jsem si vypůjčil některé otázky zprůzkumu a oslovil s žádostí ojejich zodpovězení vinaře zMoravy a Čech. Takže jak jsou na tom tuzemští vinaři se sociálními sítěmi?


Do anonymní ankety se zapojilo 50 vinařů. Celkem jsem přitom emailem oslovil 250 vinařství. Hlavním tématem průzkumu byla již zmíněná sociální média, ale vinařů jsem se zeptal i na to, zda jejich vinařství využívá vlastních internetových stránek nebo vlastního e-shopu.

Hlavně Facebook

Co se týká sociálních sítí, tak aktivně je pro účely vinařství používá necelá polovina oslovených vinařů (44 %). Dle očekávání je to nejčastěji Facebook, který je v České republice jasně dominantní sociální sítí. S3,65 miliony uživatelů mu nemůže Twitter se svými 100000 „čechoslováky“ konkurovat. S Facebookem pracuje 40 % vinařství z ankety, což je jen o něco málo než vpřípadě vinařů ve Francii (54 %). Svelkým odstupem však vtuzemsku následují ostatní sociální sítě či kanály: Youtube 6 %, Twitter 4 %, jiné 4 %.

Novinky a zpětná vazba

Když se podíváme na důvody, proč vinaři sociální sítě používají, tak je to především proto, že sociální sítě zvyšují povědomí o vinařství (82 % ztěch, kteří sociální sítě používají), umožňují představovat novinky (86 %) a nabízí zpětnou vazbu se zákazníky (77 %). Mezi další benefity sociálních sítí pak jejich vinařští uživatelé řadí možnost komunikovat eventy vinařství (50 %) a skutečnost, že pomáhají dostat zákazníky do vinařství (41 %). Naopak minimum vinařů si myslí, že jsou sociální sítě schopny generovat prodeje vín (14 %). VUSA přitom na stejnou otázku kladně odpovídá polovina respondentů.


Vrámci svých profilů na Facebooku vinaři nejčastěji umisťují fotografie, text a odkazy. Naopak minimálně pracují svideem. A kdo je zodpovědný za správu obsahu na sociálních sítích? Všesti z10 případů je to sám vinař. Ve třetině vinařství je to pak pracovních komunikace nebo marketingu a v22 % pracovník obchodu.

Mluví k davu

Pokud se podíváme na statistiky Facebooku, které jsou dostupné na Socialbakers.com, tak zjistíme, že mezi ty fanouškovsky nejúspěšnější vinařství patří například Vinařství U Kapličky (964 fans), Vinařství Roman Polák (811 fans), Sonberk (757 fans), Vinařství Kořínek (680 fans), Petr Skoupil (677) nebo Vinařství Kolařík (497). To už jsou pěkné skupinky fandů, se kterými se dá zajímavě pracovat.


A proč více než polovina vinařů zankety sociální sítě nepoužívá? Hned 29 % znich tvrdí, že se sociálními sítěmi neumí pracovat, 25 % pochybuje o marketingových či komunikační smysluplnosti sociálních sítí a čtvrtina také uvádí jako důvod nedostatek času. Na otázku, zda plánují vnásledujícím roce začít sociální sítě využívat, odpovídá negativně sedm z 10 vinařů, kteří nejsou na sociálních sítích přítomni. Zbylých 30 % se naopak hodlá do neprobádaného prostoru pustit, takže počet vinařů na Facebooku či Twitteru by měl postupně narůstat.

Pokud jsou sociální sítě pro velkou část vinařů velkou neznámou, o potřebě online prezentace v podobě vlastních internetových stránek snad dnes nikdo nepochybuje. Všech 50 vinařů vrámci ankety uvedlo, že mají jejich vinařství funkční internetové stránky. Jejich zpracování a obsah je ovšem věc druhá a zde to občas trochu pokulhává. Co se týká vlastního online shopu, je to přesně půl na půl – 25 vinařů odpovědělo ano, 25 ne.

Které vinařství podle vás velmi dobře pracuje se sociálními sítěmi? Chybí vám vyšší aktivita tuzemských vinařů na sociálních sítích? Kolika vinařstvím na Facebooku „fandíte“?

3 komentáře:

Jan Čeřovský

2. July 2012 07:54

Na FB sleduju docela hodně vinařství :) Dost z nich sice má profil a nijak ho nevyužívá, ale u jiných je tam více novinek než na (klasický domácí nešvar) tragicky neaktualizovaných webových stránkách :-)
Jinak počet fanoušků je jedna věc, ale jak hodně komunikují a jak je vinař schopen je zapojit věc druhá, v tomhle směru je někdy lepší 300 fanoušků a opravdu aktivních, než 700 „spících“ :-) Na FB jsou i podniky s více fanoušky než kaplička, třeba Znovín jich má přes 1300, přes tisícovku se dostala i parta templářů.

(P.S. Koukám, že Jižní svah má na FB více fanoušků než nejoblíbenější domácí vinařství ;-))

podkorkem.net

2. July 2012 10:35

Internetové stránky má kvalitně/zajímavě zpracované málokterý vinař. Asi není čas, chuť nebo prostředky. Možná přes web neprodají vinaři moc vín, ale přece jenom je to jejich výkladní skříň, kterou většina lidí vidí dřív, než se například vydá (nebo nevydá) k nim do vinařství…Postupně se to určitě bude lepšit. Jsem optimistou:)

Josef Frýbort

2. July 2012 11:58

Je pravda, že hodně vinařství má stránky dost zastaralé (vzhled ala 90-tá léta), ale bohužel i vinaři, kteří mají poměrně dobře zpracované stránky a jsou třeba i na soc. sítích, mají úplně neaktuální obsah a to třeba i co se nabídky vín týká (pokud tam mají alespoň nabídku, když ne -shop). Je to škoda, když už investují do stránek, že si potom nenajdou trochu času (nepověří někoho jiného) a na stránky nedávají aktuální informace. Několik vinařství na FB sleduji, u vinařství, která máme v nabídce, sleduji pravidelně i stránky a opravdu nemám moc práce s tím, že bych třeba hodinu četl novinky – spíš se nedozvím skoro nic.
Doufám, že s nástupem mladší generace vinařů se trend bude měnit a brzo se na webech vinařství a soc. sítích budeme dozvídat co se ve vinařství děje a připravuje. Také jsem optimista.

Okomentovat:

*

Loading...