Posedlost červeným

Leden, 20.01.2015 09:13

Tak by se dal volně přeložit název amerického dokumentu mapujícího šílenství kolem vín z Bordeaux, které vyústilo v rekordní nárůsty cen v souvislosti s ročníky 2009 a 2010. DVD s filmem Red Obsession jsem si koupil už asi před půl rokem na Amazonu, bohužel s ohledem na zakódování pro severoamerický trh ho nějak nebyl schopen přehrát. Až nyní díky diskuzi v rámci facebookové skupiny Burgundská vína jsem sehnal jinou kopii a konečně mohl tenhle biják o víkendu shlédnout.

Chateau-Lafite-Rothschilds-2008-bottles-to-feature-Chinese-lucky-symbol-8-Eight

Bordeaux a Čína. Ústřední motiv 80 minutového dokumentu, který dává nahlédnout pod pokličku stále provázanějších vztahů mezi nejslavnějším vinařským regionem a nejrychleji se rozvíjející ekonomikou světa. Nejbohatší vrstva Číny nemá prakticky žádné finanční limity a tak není divu, že slavná vinařství Bordeaux napodobila jiné luxusní značky a rozhodla se něco z bohatých Číňanů zkasírovat. V souvislosti s velmi pozitivně hodnocenými ročníky 2009 a 2010 proto byly vyšroubovány ceny vín do té doby nevídaných výšek. Často i za cenu toho, že vinařství z Bordeaux prakticky ztratila své tradiční odběratele a trh na západě, včetně USA.

Dokument sleduje také postupnou proměnu vzájemných vztahů mezi Bordeaux a čínskými podnikateli. Nejprve ochlazení poptávky a propad cen v roce 2011, postupnou „invazi“ čínských investorů nakupujících celá chateaux v Bordeaux (první vinařství získalo čínského majitele v roce 1997, jen v roce 2011 pak Číňané v Bordeaux nakoupili 21 vinařství), ale i rozsáhlé investice do vlastní výroby v rámci nově budovaných vinařských regionů Číny. Ostatně jak je trefně poznamenáno v dokumentu, pokud by se spotřeba vín v Číně, která dnes dosahuje sotva litru na osobu, dostala na úroveň běžnou v Evropě, nestačila by na pokrytí poptávky ani celá vinná produkce světa.

Jaký film Red Obsession tedy vlastně je? Pro mě osobně trochu zklamání, ale začnu pozitivy. V první řadě je to hodně vydařená vizuální podoba celého snímku, včetně úchvatných leteckých záběrů nad jednotlivými zámky a vinicemi. Tvůrcům dokumentu se také podařilo do filmu zaangažovat uznávané osobnosti ze světa vína, ať už ze strany kritiků (např. Jancis Robinson, Oz Clarke, Jeannie Cho Lee atd.), tak i zástupce jednotlivých vinařství z Bordeaux. Na své si přijdou zejména milovníci Chateau Lafite Rothschild, které má v Číně doslova kultovní postavení a kterému je věnován asi největší prostor. Palec nahoru musím dát i za hluboký a sympatický „chraplák“, jehož majitelem je dobře zvolený vypravěč Russell Crowe.

Na druhou stranu musím říci, že mne svým dějem film nějak úplně nenadchnul ani nevtáhnul. Pravděpodobně je to dáno tím, že toho snímek příliš nového či překvapivého, co se tématu Bordeaux a Čína, nenabízí. Vše je podáváno tak nějak po lopatě, včetně relativně dlouhého vysvětlování toho, jak ekonomicky silná je Čína, respektive její nejbohatší vrstva. Celkem komicky působí ukázka čínských sběratelů vín, v dokumentu zastoupených výrobcem erotického zboží a vibrátorů a pak také majitelem továrny na panenky, který se na zámcích v Bordeaux cítí tak trochu jako v pohádce.

Dokument bych spíš než zasvěcenému milovníkovi Bordeaux doporučil osobě současnými trendy a turbulentními zvraty ve světě vína nepostižené. Spíš než romantické rozjímání u sklenky vína se připravte na relativně neveselou zprávu ze světa vinného businessu.

Za poslední rok jsem shlédnul myslím čtyři dokumenty o víně a Red Obsession bych zařadil asi na třetí místo, tedy za psychologické drama ze světa studentů (Somm) a před jihoamerickou telenovelu (Boom Varietal: The Rise of Argentine Malbec). Jedničkou pro mne zůstává A Year in Burgundy.

Okomentovat:

*

Loading...