Americký sen v podání vinařství E&J Gallo

Červenec, 16.07.2012 08:10

Vinařství založené vroce 1933 dvěma bratry Ernestem a Juliem se během osmdesáti let své existence změnilo zmalé komorní firmičky na největší „rodinné“ vinařství světa. Historie firmy je příběhem dvou schopných obchodníků a vizionářů, kteří dokázali ustát změny, ke kterým ve světě vína ve 20. století došlo a svým potomkům předali kolos, jehož produkce vsoučasnosti dosahuje 900 milionů lahví všech cenových a kvalitativních úrovní. Jak kdysi Ernest Gallo trefně poznamenal: ”Nechceme většinu trhu, chceme ho celý.”

Když vroce 1933, krátce po skončení prohibice, založili bratři Ernest a Julio Gallo vKalifornii svou vinařskou firmu, bylo jim 24 a 23 let. Svínem již měli nějaké zkušenosti, od malička totiž pracovali vrodinné vinařské firmě svého otce, italského imigranta. Doba byla jejich snu nakloněna. Po třinácti letech zákazu pití alkoholu byl americký vinařský průmysl na kolenou a ani úplní nováčci tak nebyli bez šance uspět na trhu svínem. S informacemi, které načerpali zněkolika vinařských brožur zapůjčených zknihovny a se základními zkušenostmi se tedy pustili do svého businessu.Od začátku si přitom jednoznačně rozdělili své role vnově vznikající vinařské firmě. Ernest zodpovídal za obchod a marketing, zatímco Julio měl pod palcem produkční část. Na úvěr si pořídili potřebné vybavení a za 60 „babek“ měsíčně si pronajali skladiště vModestě v Kalifornii. Přesvědčili několik pěstitelů, aby jim prodali své hrozny a vprvním roce dokázali prodat 6000 galonů vína se ziskem 34000 dolarů. Zpočátku firma prodávala stolní víno jiným distributorům, kteří jej na trh uváděli pod svým jménem. Ve 40. letech však vinařství Gallo přichází svíny pod vlastní značkou.

Reklama a logistika

Jedním zklíčů kúspěchu a rychlému rozvoji vinařství E&J Gallo bylo zaměření se na rozvoj distribuční sítě pro prodej vína. Brzy po svém vzniku začali bratři najímat exkluzivní prodejce nebo spíše dealery, kteří měli na starost vytváření nových kontaktů a zajištění dostatečné viditelnosti vín vregálech obchodů. Díky tomuto systému byla vína E&J Gallo dostupná po celých USA již 25 let po založení vinařství.

Kromě propracovaného distribučního systému pak Ernest Gallo také nepodceňoval sílu reklamy. Vinařství se díky němu stalo vůbec jedním z prvních, které v 50. letech nasadilo televizní reklamy na svá vína. V kontextu dnešní doby sice vyvolávají spíše úsměv na rtech, ale ve své době jistě patřily k průkopnickým dílkům. Posuďte sami: Gallo Ruby Port, Gallo Paisano (Making cooking even more special), nebo z novějších kousků Gallo Pink Chablis Wine, trochu zhulenecká svatba Gallo Wine (1986) a Wine Christmass (1987). Retro jako řemen…

Zlatá šedesátá

Rostoucí obliba vín v USA šla ruku v ruce s expanzí vinařství E&J Gallo. Vobdobí od roku 1960 do roku 1980 vzrostla spotřeba stolních vín na zdejším trhu více než šestinásobně. E&J Gallo přispívalo ktomuto růstu tím, že zásobovalo trh relativně kvalitními a cenově dostupnými víny. Vroce 1972 označil časopis Los Angeles Times víno Gallo Hearty Burgundy, scenou 1,25 dolaru za „nejlepší nákup vzemi“. Aby bylo vinařství schopno pokrýt rostoucí poptávku, uzavřelo v60. letech dlouhodobé smlouvy o dodávkách hroznů svíce než stovkou pěstitelů. Vrámci kontraktů se navíc podařilo vyjednat opětovné vysazování tradičních odrůd, jako například Chardonnay, Sauvignon blanc nebo Cabernet Sauvignon.V80. letech 20. století firma rozšiřuje svou působnost směrem kprémiovým vínům. Vroce 1981 vrámci tohoto segmentu nabízí víno odrůdy Chardonnay a vroce 1983 pak Cabernet Sauvignon ročníku 1978. Šlo o vůbec první víno zprodukce vinařství E&J Gallo, které mělo na etiketě uveden ročník. Ne vše ovšem šlape jak na drátkách, vtéto době se objevují také první rodinné spory.

Já na bráchu, brácha na mě

Vroce 1986 podali Ernest a Julio žalobu na ochranu značky proti svému mladšímu bratrovi Josephovi. Obvinili ho ze snahy přiživit se na věhlasu E&J Gallo, když uvedl na trh vlastní sýry soznačením Gallo. Mladší bratříček si to nenechal líbit a po několika měsících přešel do protiútoku, když podal vlastní žalobu. Vrámci ní požadoval třetinový podíl na vinařství E&J Gallo, které podle něj založil jejich otec a jako třetinový dědic tedy měl mít právo na poměrnou část. Vroce 1988 soud rozhodl, že vinařství E&J Gallo bylo vybudováno nezávisle Ernestem a Juliem, takže žaloba byla odmítnuta. O rok později soud vynesl verdikt i vpřípadě sporu o obchodní značku Gallo. Josephovi bylo uloženo, aby do 30 dnů přestal využívat označení Gallo na svých sýrech.I následující dekáda je ve znamení rostoucí poptávky po kvalitních vínech. Vinařství E&J Gallo však stále nemá mezi pijáky vína ten správný punc kvality, je spíše vnímáno jako producent levných vín. Se snahou změnit tento stav, začíná vinařství produkovat odrůdová vína pod „luxusními“ značkami, často bez uvedení příslušnosti do skupiny Gallo. Vroce 1995 se objevuje řada Turning Leaf, o rok později Gossamer Bay. Ani tento krok se neobešel bez soudní dohry. Firma Kendall-Jackson tehdy žádala stažení řady Turning Lea z prodeje, jelikož podle jejích představitelů kopírovala vizuální styl řady vín Vintner’s Reserve. Jen pro upřesnění, obě vinařství používají graficky podobného prvku v podobě listu na etiketě. Soud žalobu definitivně smetl ze stolu v roce 1998. V90. letech také do vedení firmy stále výrazněji nastupuje nová generace, kterou tvoří čtyři potomci zakladatelů firmy. Julio Gallo zemřel vroce 1993, na následky nehody, která se mu stala při jízdě vterénním voze. Bylo mu 83 let. Vreakci na tuto událost se Ernest definitivně stáhl zaktivního vedení vinařství a předal pravomoci svým rodinným následovníkům. Na firmě se to negativně nepodepsalo. Během let 1996, 1998 a 2001 bylo vinařství E&J Gallo vyhlášeno vinařstvím roku vrámci mezinárodního veletrhu vSan Francisku. Vroce 2000 byla firma vyhlášena nejlepším americkým producentem na londýnském International Wine Challenge. Dne 6. března 2007 umírá v úctyhodném věku 97 let i druhý ze zakladatelů vinařství Ernest Gallo. Rodinná tradice zůstává i dnes ve vinařství E&J Gallo zachována. Hned 10 členů rodiny se podílí na nejužším vedení tohoto mezinárodního kolosu. Jak jinak pojmenovat firmu, která zaměstnává 5000 zaměstnanců, ve svém portfoliu spravuje více než 60 různých značek a která vyváží svá vína do více než 90 zemí světa.Výrobu vín E&J Gallo zajišťuje sedm výrobních zařízení. Schválně uvádím tento pojem namísto slova „vinařství“. Považte, že největší továrna na víno E&J Gallo, která stojí v Livingstonu v Kalifornii, se schopna za den zpracovat kolem 7000 tun hroznů. Za sezonu to pak je něco kolem 400 000 – 450 000 tun hroznů. Spíše než vinařství tento výrobní závod připomíná areál chemické továrny či rafinérie. Takové „rodinné vinařství“ na americký způsob:) Víno jako business v té nejčistší podobě…Doprovodné fotografie k článku jsem si vypůjčil z WINE BUSINESS Blog, jehož autor tuto „továrnu na sny“ osobně navštívil.

1 komentář:

js

16. July 2012 10:23

Pocatky podnikani E&J Gallovych je potreba posunout do ery prohibice … tam se prave zrodily penize a know how, ze kterych pak raketove startovali po jejim skonceni.
Aneb delat do alkoholu s Al Caponem je jeste lepsi start, nez vydelat si na vinarstvi treba prodejem LTO (viz nejmenovana znama moravska vinarstvi) ;)

js (dva-duby.cz)

Okomentovat:

*

Loading...