Vypije Čína francouzská vína?

Červen, 13.06.2011 10:18

Obyvatelé nejlidnatějšího státu světa začínají přicházet na chuť dobrému vínu. Spotřeba vína v Číně rychle roste a brzy se tak možná dočkáme toho, že se země stane největším konzumentem vína na světě. Největší radost z vývoje v Číně mají francouzští vinaři, jejichž vína se mezi tamějšími konzumenty těší obrovské popularitě. Vzestup obliby vína v Číně však budí i rozpaky. Důvodem jsou zejména rostoucí ceny prémiových vín.

Víno není v Číně ničím novým, jeho historie v této zemi sahá 2000 let do minulosti. Dlouho se však víno schovávalo ve stínu mnohem oblíbenějšího piva a místních kořalek a pálenic. Vposledních letech v Číně dochází k malé vinné revoluci (pochopitelně se souhlasem autorit) a producenti z celého světa se snaží vytěžit co nejvíce ztéto situace.

Spotřeba vína v Číně stále nedosahuje ani litru na osobu (v ČR je to 19 litrů), ale při počtu 1,3 miliardy obyvatel je to i tak slušný vagón vína. Mezi roky 2005 a 2009 se zvýšila konzumace vína v této zemi o neuvěřitelných 105 %, konkrétně na 1,1 miliardy lahví. K oblibě přispívá zejména zkušenost čínských obchodníků a zástupců elit se západním stylem života, do které víno neopominutelně patří. Status vína roste i mezi mladými Číňany. Dalším faktorem, který akceleruje poptávku, je zrušení speciální daně na víno. Vláda se tak rozhodla bojovat s následky nadměrné konzumace tvrdého alkoholu a podporovat střídmé pití piva a vína.

Drak se probouzíVětšinu poptávky zatím pokrývají lokální levná vína, ale rostoucí vyšší třída se učí pít prémiová vína, zejména z Francie. Respektive nemá problém si tato vína zakoupit. Francouzská vína mají v Číně nejlepší zvuk a Francouzi jsou tak nyní největším dovozcem vín do této země. Ne všichni ovšem mají z této situace radost. Čínská poptávka po vínech z Bordeaux již nyní tlačí ceny nejlepších vín prudce směrem vzhůru.

Je libo láhev za 4 miliony korun?

Kde je vyšší poptávka, je logicky i vyšší cena. Počet čínských objednávek se v Bordeaux zvýšil 39x oproti roku 2000. Pohostit obchodního partnera či známého luxusním francouzským vínem světoznámé značky se nyní v Číně nosí. V rámci aukcí tak Číňané masivně nakupují třeba láhve Chateau Lafite-Rothschild nebo Chateau Pétrus. Slavný producent Château Smith Haut Lafitte loni prodal 80 % své produkce ročníku 2009 během šesti hodin, navíc za dvojnásobné ceny než v případě ročníku 2008. Průměrná cena za láhev Bordeaux vzrostla z 60 dolarů pro ročník 2008 na 100 dolarů za vína 2009. Cena se zvyšuje i u starších ročníkových vín, která někteří bohatí Číňané vidí jako ideální formu investice. Podle společnosti Cult Wines se například zvýšila cena vína Lafite Rothschild 1982 za posledních deset let 14 krát. Velké věci se vposledních letech pravidelně dějí na aukcích vín v Hong Kongu. Na konci loňského roku zde například padl historický rekord, když zde byly vydraženy tři lahve Chateau Lafite z roku 1869, každá za neuvěřitelných 143 000 liber.

Čína na francouzských lahvích

Jak se říká, štěstíčku je potřeba jít trochu naproti. Francouzští producenti se proto snaží čínské zákazníky oslovit, jak jen to jde. Slavný Mouton-Rothschild se například rozhodl nechat zpracovat etiketu pro vína ročníku 2008 od čínského umělce Xu Lei. Vinařství samozřejmě odmítlo, že by byl výběr umělce nějak marketingově orientován. Pozadu nezůstalo ani Chateau Lafite Rotschild, když na svá vína ročníku 2008 umístilo čínský symbol pro číslici „8“. Že šlo o smysluplný krok dokládá fakt, že téměř okamžitě po oznámení tohoto kroku vyletěla poptávka a následně i ceny (+20 %) těchto vín strmě vzhůru. Z velkého boomu v Číně samozřejmě netěží jen Francouzi. Američtí vinaři zvýšili export vín do Číny od roku 2006 o slušných 400 % (45 milionů dolarů v roce 2010). Díky relativně blízké poloze si mnou ruce i australští a novozélandští vinaři. Někteří z nich dokonce začínají opět používat k uzavření svých lahví korek, místo tradičního šroubovacího uzávěru. Korkový uzávěr je totiž v Číně symbolem kvalitního vína. Ukáže čas, zda je rostoucí zájem o vína v Číně jen další investiční bublinou, která stejně rychle jak vznikla i splaskne, nebo zda jde o dlouhodobý trend. Každopádně rostoucí ceny vín z Bordeaux budí obavy, proti jejich dalšímu navyšování se například vyjádřil vlivný kritik Robert Parker. Díky svým vysokým cenám vína z Bordeaux začínají vyklízet některé své tradiční trhy, jakými jsou například Spojené státy americké. S tím, jak obecně roste kvalita produkovaných vín v řadě vinařských oblastí světa, nemají milovníci prémiových vín problém sáhnout po stejně zajímavých, ale levnějších vínech z Itálie, Španělska nebo Nového světa. Těžko tedy říct, zda nebude okamžitá orientace na zisk pro francouzské producenty znamenat ztrátu tradičních zákazníků vzápadní Evropě a USA. Konkurence si brousí zuby.

Okomentovat:

*

Loading...