Vína oku lahodící

Září, 18.09.2013 07:03

Vína podle etiket většinou nenakupuji, ale čas od času se jimi nechám ovlivnit. To nepopírám. Rád nakupuji víno, a když je víno zabaleno ve zdařilém balení (kombinace lahve, etikety, uzávěru, záklopky…), rozhodně nejsem proti. Ostatně blbě vypadající vína se také špatně dávají darem, že? „Hele vypadá to strašně, ale to víno je fakt skvělý, nekecám“… Naopak zajímavá etiketa dává vtomto ohledu vínu další rozměr. Například můj bratr, vášnivý to cyklista může očekávat, že mu třeba Ježíšek letos nadělí Pinot noir zřady Cycles Gladiátor. Co si budeme povídat, ten kousek papíru nalepený na lahvi prostě hraje při prodeji vín svou roli.

Už jsem tu o tom myslím psal, že co se týká tuzemské produkce, tak mám občas pocit, že moravské lahve vypadají ve srovnání se zahraniční produkcí vregálech supermarketů a vinoték trochu jako chudí příbuzní. Na druhou stranu jsou lahve, které si rád koupím nejen kvůli jejich obsahu, ale také sexy obalu. Jako první si vybavím Krásnou horu a jejich minimalistické etikety, žeru i obdobně „čisté řešení“ Petra Kočaříka. Líbí se mi moderní etikety od Krause, Stapleton & Sprinter, ale třeba i romantika skostelíkem vpodání Bronislava Vajbara. Co se vybaví jako první vám, když se bavíme o esteticky zdařilých vínech?Jinak letošní pomyslný titul „rebranding roku“ bych dal jednoznačně Milanu Nestarci, jehož staré etikety vína posouvaly do kategorie „hřbitovní“. Naopak ty nové jsou lehké, vzdušné, bílé a prostě pěkné. Zcela mimo jakékoliv kategorie, co se týká moderních trendů a grafiky, jsou podle mne etikety od Josefa Valihracha. Respektive tvoří kategorii svou vlastní. Jako novopečený Vinař roku a tuzemská vinařská „star“ ovšem jasně dokazuje, že klíčový je nakonec přece jen obsah lahve. Ten totiž zajistí či nezajistí dlouhodobou přízeň pijákovu. Ale docela bych si rád někdy historii vzniku etiket od Josefa Valihracha poslechl.

Inspirace z Frisca

Ještě víc než u nás, ale balení a etikety prodávají vína za velkou louží. Vpřípadě tamějších vinařů, kteří cílí na supermarkety ani tak často nejde o to zaujmout, jako doslova šokovat. Psal jsem tu na toto téma příspěvek dříve. Celkem po třiatřicáté pak proběhla letos vlétě vSan Francisku mezinárodní soutěžní přehlídka, na které se neoceňují jen vína, ale vrámci zvláštní kategorie také počiny na poli grafického ztvárnění etiket. Stejně jako loni, jsem nahlédnul do výsledkové listiny a přináším pro inspiraci či potěchu oka pár zajímavých oceněných kousků.

2 komentáře:

Anonymous

18. September 2013 19:51

Mam za to, ze ty chlupate nohy na posledni fotce nejak nekoresponduji s nazvem clanku :-)

podkorkem.net

19. September 2013 14:18

a mě se zrovna ta etiketa líbí:)…a to nejsem žádnej fetišista na chlupatý nohy upozorňuju..

Okomentovat:

*

Loading...