Rosé je in

Květen, 11.05.2011 05:34

Možná jste také zaznamenali vuplynulých týdnech intenzivní kampaň tuzemských vinařů na podporu růžových vín. Zvýšení konzumace růžových vín je již od roku 2009 jednou zpriorit Vinařského fondu a vinaři doufají, že by se mezi Čechy rosé mohlo stát podobným kultem jako vinařská hvězda posledních let – Svatomartinské. Mají šanci na úspěch? Vymění Češi půllitr zrzavého za dvojku růžového?

Tradice Svatomartinských vín byla obnovena vroce 2005 a jejich každoroční uvedení už vtuzemsku v popularitě překonává celosvětový svátek francouzského Beujolais. Zatímco vprvním roce tuzemští vinaři na trh uvedli 125 tisíc lahví Svatomartinského, vloňském roce to bylo již 1,6 milionu lahví mladého vína. I díky propracované marketingové kampani se Češi do Svatomartinského zamilovali, i když kvalita mladého vína není vždy úplně to pravé ořechové. Tuzemští vinaři by si nyní přáli, aby se cestou Svatomartinského vydalo také moravské Rosé. Zdroj: http://www.sxc.hu/Nedávno zveřejněné statistiky Vinařského fondu skutečně potvrzují, že Češi začínají přicházet růžovkám na chuť. Zatímco před deseti lety se v Česku vyrobilo pouhých 10 000 litrů růžového vína, v roce 2007 to bylo již 600 tisíc, přičemž drtivá většina vtuzemsku nalahvovaných růžových vín se u nás také vypije. Na oltář růžového padá „za oběť“ stále více tuzemských modrých hroznů. Pokud se v roce 2006 na výrobu růžových vín využilo zhruba šest procent modrých hroznů, tak loni to byla již pětina. Rosé prostě letí a stále více vinařů tak růžová vína přidává do své produkce. Někteří znich dokonce rezignovali na produkci červených vín a zmodrých hroznů již vyrábí pouze růžové.

Rosé Francouz, rosé Brit

Nutno říci, že rostoucí zájem o růžová vína není českým unikátem, a tuzemští pijáci vína víceméně kopírují vývoj ve světě. Na britském trhu už roste poptávka po rosé několik let po sobě, a to velmi dramaticky. Podle statistik VINEXPO/IWSR zde vzrostla spotřeba růžového vína mezi roky 2003 a 2007 o 64 % a mezi lety 2008 a 2012 se čeká nárůst o dalších 48 %. Celosvětově se pak vletech 2003 a 2007 vypilo o 13 % více růžového. Ve Francii rosé dokonce před pár lety voblibě předčilo bílá vína. Spotřeba nejoblíbenějších červených pak vzemi galského kohouta spíše stagnuje. Růžová vína se stala pro některé francouzské vinaře ideálním způsobem, jak si zajistit bezproblémový odbyt vín. Odhaduje se, že zhruba pětina vín prodaných ve Francii je růžových. Zdroj: http://www.sxc.hu/Celkem se na světě každým rokem vypije více než 20 milionů hektolitrů růžového vína, což není ani 10 % světové produkce (250 – 300 milióny hektolitrů). Rosé se dnes vyrábí ve většině klíčových vinařských oblastí, jeho domovem je však Francie. Růžové se produkuje především vjižních oblastech, zejména vTavel a Provence a severněji v údolí řeky Loiry. Mezi další klíčové producenty rosé patří Španělsko (oblast Rioja), Itálie (Piemont), Portugalsko nebo Rakousko. Nelze samozřejmě opomenout i mimoevropské vinaře zAustrálie či USA.

Každý den je důvod k oslavě

Za rostoucí oblibou růžových stojí fakt, že jeho konzumenti boří dlouho zažité mýty. Zjednodušeně řečeno už neplatí, že rosé je dámské letní pití. Růžová vína jsou dlouhodobě oblíbená jako lehký, svěží a ovocný nápoj, který se tradičně pije během horkých letních dnů. Vposledních letech však přestává sezonalita vkonzumaci platit a významná skupina pijáků vína si růžové dopřává celoročně. Stále více konzumentů vína objevuje jeho vhodné kombinace sjídlem, případně rosé pije jako osvěžující aperitiv. Studie provedená ve Francii před několika lety ukázala, že zatímco červené víno ​​je oblíbeno zejména u starších a bohatších francouzů, růžové se pije bez rozdílu věku, pohlaví či sociálního postavení. Ve Velké Británii roste jeho spotřeba napříč všemi věkovými skupinami, ale nejvíc u perspektivních konzumentů ve věku 18 až 25 let. Pokud tedy platí, že co se vmládí naučíš, ve stáří jako když najdeš, čeká růžové ještě zářivější budoucnost.

Sex on the beach vs Léto na venkově

Spíše na mladší konzumenty pak také míří tuzemský projekt Vinařského fondu na podporu růžových vín z Moravy a z Čech s názvem „Růžové.CZ“. Na stejnojmenných internetových stránkách naleznete kromě všelijakých údajů o růžovém vínu také tipy na míchané nápoje zrosé. Pokud tedy patříte mezi fanoušky míchaných drinků tak vězte, že Sex on the beach is dead. Tuzemští vinaři doufají, že letos na barech poletí drinky s názvy jako Polibek voblacích, Růžové zrození, Letní polibek nebo Léto na venkově. A tomu říkám výzva. Až se zase někdy dostanu do koktejlového baru, objednám si sklidným výrazem pokrového hráče Léto na venkově. Jsem zvědav, co barman namíchá…Případně dejte vědět, jak jste pochodili vy..

Růžová budoucnost

Posledním faktorem, proč se pije více a více růžových, je určitě i rostoucí kvalita těchto vín. Podobně jako vpřípadě bílých a červených, ani vpřípadě rosé se naši vinaři vposledních letech neztratí ve srovnání se světovou konkurencí. Začátkem května například moravští vinaři přivezli tři zlaté medaile ze světové soutěže růžových vín Le Mondial du Rosé, vrámci které soutěžilo 917 vín z 26 zemí světa.

Co říci krůžovému na závěr? I když popularita moravského rosé neustále roste, nelze očekávat, že by po vzoru francouzského vpopularitě předskočila červená nebo bílá moravská vína. Pravděpodobně se však budeme vletních měsících stále častěji potkávat stímto osvěžujícím nápojem, a pokud se probudí i tuzemští restauratéři, jen dobře. Za nejsympatičtější na kampani Vinařského fondu považuji to, že podobně jako vpřípadě Svatomartinského také růžové vyzkouší řada příležitostných konzumentů vína. A každý pivař, vodkař či abstinent konvertovaný na víno se přece počítá!

Okomentovat:

*

Loading...