Párování vína a hudby

Září, 24.09.2013 08:25

N

ejen jídlo je vhodný objekt pro párování s vínem. Podle různých studií může obdobně zážitek zkonkrétního vína vylepšit nebo zintenzivnit třeba i vhodně zvolená hudba. Na řízených ochutnávkách většinou zvukový doprovod nezaznívá a ani doma, se přiznám, příliš hudbu kvínu neposlouchám. To spíše nějaký ten film. O uplynulém víkendu jsem ale udělal výjimku a pokusil se najít zajímavé hudební kombinace ke dvěma vínům zvinařství Ilias.Fascinací možného spojení vína a hudby nepodléhají je vinní nadšenci, párování se věnují i některé vědecké týmy. Podle jednoho zprovedených výzkumů skutečně platí, že dobře zvolený zvukový doprovod dokáže změnit či zintenzivnit chuť vína, respektive to, jak ji posluchač vnímá. Na univerzitě vEdinburgu pozorovali reakce pijáků vín vzávislosti na zvolené hudbě. Ke Cabernetu Sauvignon například pouštěli hodně říznou a hutnou muziku. Hned 60 % testovaných pak víno označilo jako mohutnější či robustnější, než vpřípadě konzumace vína bez hudebního doprovodu. Hudba, stejně jako víno, stimuluje specifické oblasti mozku, a tyto podněty se zdá se mohou prolínat, doplňovat či ovlivňovat.Aniž bych znal detailní podmínky uvedené studie, dovolím si souhlasit, že hudba, stejně jako jídlo, kvínu moc dobře pasuje. Na rozdíl od filmu nebo třeba knihy, nutně nestrhává pozornost toliko na sebe, při vhodně zvolené kombinaci, která odpovídá nejen vínu, ale třeba i momentální náladě prostě víno a hudba ladí. Dokladů o přirozenosti spojování hudby svínem bychom jistě našli historicky mnoho. I vsoučasnosti jsou někteří vinaři hudbou doslova „posedlí“, pouští ji dokonce hroznům ve sklepě nebo révě ve vinici, jako například vinařství De Morgenzon. Takové Slunce, seno na jihoafrický způsob. Vtuzemsku se vinaři spíše zaměřují, alespoň co se hudby týče, na konzumenty vín. Některá znich pořádají čas od času koncerty ve svých vinařstvích a snaží se snoubení hudebního zážitku svíny nabídnout. Na Sonberku zahráli například bratři Ebenové nebo kytarista Dominik Miller. U Radomila Balouna si pak pěvecké vystoupení střihla slavná Suzanne Vega.

Degustacevín a hudby

Pokud jste se vuplynulých týdnech pohybovali vulicích Prahy, možná jste zaznamenali nadměrný výskyt klavírů na některých frekventovaných místech. Oživit veřejný prostor, dostat do ulic hlavního města trochu spontánních emocí a hudby, se pomocí nich snaží kavárních Ondřej Kobza. Jeden znástrojů je přitom umístěn například před karlínským vinným barem Veltlin. Za unikátním spojením hudby a vína tak lze vyrazit například tam, i když vtomto případě je to stále takové párování nepárování. Vjemů je vpřípadě koncertu nebo pouliční produkce prostě tolik, že jen stěží může víno hrát výraznější než doprovodnou roli. Aby se potenciál mohl projevit naplno, chce to dát oběma partnerům možnost maximálně zazářit. Při brouzdání na internetu jsem se dočetl o zajímavé degustační akci, která se uskutečnila vLondýně. Kromě vín a doprovodných informací se na ní rozdávala sluchátka a návštěvníci si mohli vychutnat vzorky vín jen vdoprovodu zvolené hudby. Žádné rušivé elementy, zavřít oči, nechat se unášet tóny a melodií a ktomu omamné vůně a lahodné chutě. Škoda, že podobný koncept nezkusí čas od času také nějaký vinný bar vPraze. Určitě bych zašel. Jelikož o žádné podobné akci nevím, pokusil jsem se podobnou situaci navodit ve formě domácího popíjení.Jako pokusné vzorky jsem si vybral dvě vína od vinařství Ilias, která jsem si nedávno přivezl z Pavlova. Konkrétně Modrý Portugal 2011 a Chardonnay 2010. Jelikož jsem vkategorii párování hudby a vína prostým začátečníkem, zvolil jsem dvě charakterem poměrně výrazně odlišná vína a situaci si tak trochu ulehčil. Poslouchal jsem různé věci ze své mp3 i domácí CD kolekce a snažil se kvínům najít odpovídajícího partnera. Tak, aby víno ani hudba nevyčnívaly nad druhým partnerem.Zvolená muzika samozřejmě vychází zmého osobního vkusu, řada zvás by si ji jistě nepustila ani na sucho, natož se sklenkou pěkného vína. Ale variant by šlo stejně koběma vínům nalézt mnohem více, jde spíše o typ hudby, kterou zvolené songy charakterizují a která se kjednomu či druhému vínu hodí.

Modrý Portugal 2011, Vinařství Ilias, 13,5 %

Suché víno vpozdním sběru je, jak už tomu u červených ročníku 2011 bývá, hodně výrazné, expresivní, zhodně zralých hroznů. Aroma voňavé a bohaté, tmavé ovoce, svišňovými tóny, ostružinou, přecházející do dřevěných tónů. Vchuti je víno hodně korpulentní, energické. Portugal nabízí košík ovoce, višně včokoládě, černý rybíz. Pěkná kyselina, dlouhé tělo, pije se schutí. Paráda, prostě energetický drink. K tomuhle vínu mi dobře pasuje hudba výraznější, ale ne syrová, ve stylu třeba takových Rage Against the Machine. Prostě něco energického, ale elegantního, stylového. Doporučuji například titulní píseň ze soundtracku kfilmu James Bond Quantum of Solice – Another way to Die. Hooverphonic – Sometimes nebo francouzskou zpěvačku Zaz a její Je Veux.

Chardonnay 2010, Vinařství Ilias, 12,5 %

Tohle víno mi daleko více chutnalo až druhý večer po otevření. Štěstí, že jsem ho nevypil na jeden zátah. Má pěknou elegantní barvu a jemně voní, po žlutém melounu, zralém bílém ovoci. Aroma příjemně nazrálé, působí decentně, ale omamně a vrstevnatě. Stále je co objevovat. Víno, se kterým se vysloveně mazlíte. Vchuti čisté, harmonické, minerální, šťavnaté díky výraznější kyselince. Lahodná a dlouhá dochuť. Taková klidná síla. Radost pít, jeho excelence Chardonnay. Jako příjemný doprovod mi ktomuhle vínu seděla hudba decentní, jemná, melancholická. Prostě nějaká citovka. Zkuste třeba Duffy – Stepping stone, R.E.M a jejich Nightswimming nebo Nouvelle Vague spísní Just cant get enough.Nedokážu sice přesně posoudit, nakolik hudba ovlivnila mé dojmy zvín, ale byl jsem zobou vzorků nadšen. Až netradičně mohutný a komplexní Portugal a naopak decentní, chirurgicky přesné a vyladěné Chardonnay. Popíjení vína se sluchátky na uších bylo příjemnou změnou oproti běžným zvykům.Škoda, že někteří vinaři například nedávají na své etikety informaci o hudebních tipech, které se podle nic ktomu či onomu vínu hodí. Sdnešní internetovou dostupností veškeré hudby by to jistě bylo zajímavé rozšíření toho, jak si víno správně užít. Nejenom jídlem je člověk živJ.

4 komentáře:

Laďa

24. September 2013 18:20

Já pouvažuju nad párováním vína a filmu. Zkoušeli jsme v neděli Muškatel 2012 a já toužil zavzpomínat na film Modrá ocel. V paměti mi z mládí utkvěla vzpomínka na dobrý thriller. Nicméně kdeže loňské sněhy jsou. Celkově zklamání. Potěšila scéna, kde si padouch vytahuje kulku z pravé ruky a v následující má zavázanou levou. Aspoň Osička nezklamal. Film sekundoval vínu.

podkorkem.net

25. September 2013 14:57

Já doma u filmů popíjím víno také velmi často. Pokud je ale biják kvalitní, veškerá má pozornost většinou směřuje jedním směrem. Pro navození atmosféry k vínu ano, ale konkrétní párvání si nějak nedokážu představit. Mikuláš

Aleš Greé

24. December 2013 12:01

U silného Cabernetu S. dobře vnímám Händelovo Hudbu k ohňostroji, Vodní hudbu bych zarieslinkoval silně minerálním Moselským. Bachovy kantáty prodouškuju Rulandou HZH a Bachovo AIR potřebuje květnaté Chardonay, Messiah ledovku rýnského Ryzlinku s vápenitým původem v půdách mikulovské oblasti. K Vagnerově Valkýře buď petrolejově „promaštěný“ Rýnský, nebo sekt v kvalitě Brut, klidně německý.
H-Moll a další Bachovy díla takové špičky jak píše dobře Pod korkem, Sur lie nefiltr. Nebo rovnou nahřátá sklenka Cognac, což je velmi zdvořilé k hustotě díla.

Miles Davis, Sketches of Spain – růžový Freixenet. Quinsy Jones se sladí s Modrým Portugalem z Pavlovic. Smoothjazz rád mladá vína, Večerka z Valticka… Je mnoho možností a každý to má jinak.

Okomentovat:

*

Loading...