Etikety vín jako designové kousky

Duben, 22.04.2011 19:05

Dle různých průzkumu vyplývá, že většina lidí, vybírá víno podle toho jak vypadá, respektive podle designu etikety. Etiketa tedy často rozhoduje o tom, zda kupující sáhne po té či oné lahvi. Je tedy nasnadě, že řada vinařů se snaží ze svých etiket udělat doslova umělecké dílko, designový šperk nebo sběratelský kousek. Jaké jsou ty nejpovedenější graficky zpracované etikety?

Označování vín etiketami není výmyslem reklamních mágů nebo úředníků zEvropské unie, jak by se mohlo zdát. První „etikety“ byly nalezeny již na amforách v hrobě faraóna Tutanchamona, který zemřel v roce 1352 př. nl. Byly na nich uvedeny informace o obsahu nádob. Skutečnou renesanci vpoužívání pak etikety zažily koncem 18. století, kdy vynález litografie umožnil jejich tisk ve velkém měřítku. Dnes je využívání etiket upraveno vinařskými zákony jednotlivých zemí.Co se týká informační povinnosti, tedy údajů, které musí vinaři na etiketách uvádět, nároky se liší země od země, nejsou nijak centrálně harmonizovány. Na etiketě tuzemského vína byste měli najít všechny informace, které stanoví český vinařský zákon. Konkrétně je to označení výrobce vína, jeho sídlo, odrůdu vína, obsah lahve a číslo šarže. Pokud kupujete přívlastkové víno tak ještě evidenční číslo jakosti, které přiřazuje na základě splnění daných podmínek SZPI, obsah alkoholu, kvalitu vína, ročník a původ hroznů.

Je libo etiketu od Warhola nebo Picassa?

Grafická podoba etiket pak záleží na kreativitě a preferencích každého jednotlivého vinaře. Tuzemští vinaři přitom patří, co se týká zpracování etiket spíše ktěm „konzervativním“ a nepouštějí se do žádných větších kreativních akcí. Pokud tedy sbíráte etikety vín, ty pravé sběratelské kousky najdete spíše za hranicemi České republiky. Nevěříte, že by etikety vín mohly být uměleckým dílem, které výrazně ovlivní prodeje vín? Stačí se podívat na slavné francouzské vinařství Château Mouton Rothschild z vyhlášené oblasti Médoc. Jeho majitel Baron Philippe de Rothschild přišel sgeniálním obchodním nápadem, který spočívá suváděním nových etiket pro každý ročník vín. Etikety přitom pro vinařství navrhují slavní sochaři a malíři. Od roku 1945 tak vinařství mění své etikety rok co rok. Sběratelé mají neustálý důvod koupit si víno z Château Mouton Rothschild. Etikety pro vinařství vytvořili takoví borci jako například Chagall (1970), Dali (1958), Picasso (1973), Miro (1969), Andy Warhol (1975), ale i osobnosti zřad celebrit, např. princ Charles (2004). Když se zněčeho stane kult, není co řešit. V roce 1993 vytvořil pro Mouton Rothschild etiketu francouzský malíř Balthus. Jeho nahá nymfa však byla zakázána úřady pro použití ve Spojených státech amerických. Vinařství to vyřešilo po svém a na americký trh dodala vína sprázdnou etiketou. Ano tušíte správně, samozřejmě se vína stala sběratelským hitem.

20 designových kousků

Kromě umělecké klasiky vpodání Château Mouton Rothschild přichází stále více vinařství smoderními graficky vyvedenými podobami etiket svých vín. A že láhev vína vůbec nemusí být na pohled nudná záležitost, dokládá následujících 20 vyvedených ukázek:

4 komentáře:

Ajvngou

21. April 2011 09:43

Ta řadící páka byla super. Líbí se. To jsem ani nevěděl, že by etikety mohly být takovej nářez. Hanba český záprdkům!

Ajvngou

21. April 2011 09:44

Přidat komentář sem byla celkem fuška… Přihlásit se k profilu a ještě navíc vyplnit CAPTCHU – 10 klikanců.

podkorkem.net

21. April 2011 13:44

Díky za komentář a 10 klikanců:)

baarel

12. December 2012 17:45

jó vzhled etikety je to první co vás upoutá, to je práce pro ty nejlepší výtvarníky, to se bohužel moc nekoná, je to tak i s domy – dům za několik melounů a na architekta lidi nechtěj dát ani kačku a proto je tolik nezajímavých a zbytečných staveb
ale víno může být sebe lepší, když neupoutá etiketou tak ztratí 80 procent zákazníků, ještě že jsou hledači pokladů kteří tu kvalitu najdou, to je pak radosti

Okomentovat:

*

Loading...