Čtete tuzemské časopisy o vínech?

Květen, 21.05.2012 07:31

Já jo a hned tři hlavní, které u nás pro vínomilce vycházejí (nepočítám spíše vinařům určený Vinařský obzor). Jsem prostě hladový po informacích ze světa vína. Na druhou stranu musím dodat, že čím déle časopisy kupuji, tím více se nestačím divit. Je celkem s podivem, že si Češi jako národ pivařů mohou dopřávat luxus tří periodik, která se věnují vínu a souvisejícím tématům. To co na první pohled vypadá jako benefit vpodobě velkého výběru a pestrosti témat, však znamená tvrdou konkurenci a boj o čtenáře a inzerenta. Zatímco inzerenti z tohoto stavu možná profitují, my jako čtenáři spíše naopak.


Člověk nemusí být studovaný mediální odborník, aby se nedovtípil, že tři kohouti na jednom malém dvorečku nemohou příliš prosperovat. Vdobě, kdy inzerenti hýří velkými rozpočty možná, ale ne vsoučasnosti, kdy je doba pro tištěná média velmi problematická…Řada časopisů již aktuální inzertní recesi nepřežila. Je tedy na místě se ptát, zda v následujících letech neskončí také jeden či dva kohoutci ze zmíněnéhovinařského dvorečku. A neměli bychom se nakonec jako čtenáři,lépe?

Nevím, kolik se mezi vámi najde fanatiků, kteří by podobně jako já byli čtenáři všech tří vínočasopisů, tedy Víno & Styl, Víno Revue a Wine & Degustation. Asi nás příliš nebude. Ono to totiž při ceně kolem 100 Kč za výtisk leze i do peněz, které by jinak bylo možné vynaložit na koupi nějakého dobrého vína. Navíc spousta zajímavých informací o víně se dá nalézt i na internetu a to zdarma :)

Ačkoliv skupina tuzemských fandů vinného moku vposledních letech roste, stále se jedná o poměrně omezenou skupinu. Omezenou myslím počtem, nikoliv na duchu…A o nás musí tři časopisy mezi sebou tvrdě válčit. Počet čtenářů totiž může rozhodnout o tom, jestli některý zdovozců či producentů vína do časopisu investuje nějakou tu korunu. Ať už formou inzerce nebo jinak. Dokážu si představit, že časopisy o inzerenty bojují velmi vehementně a jsou schopny nabídnout i netradiční formy propagace. Mám na mysli například „oslavné a bezkonfliktní“ rozhovory nebo PR články, které se prezentují jako novinky ze světa vína, nebo redakcí psané profily vinařských firem. Kde je u těchto materiálů označení inzerce?

Jak je to s těmi body?


Taktéž výsledky hodnocení vín včasopisech čas od času budí rozpaky. Vminulosti se vprostředí internetu například diskutovala objektivnost hodnocení vín vrámci Víno & Styl. Časopis Víno Revue zase vuplynulých číslech několikrát udivil svou soutěží Prague Wine Trophy, kde opakovaně odrůdová srovnání vyhrávala základní vína supermarketové řady od pana Michlovského. Opravdu jsou lepší než vína zjeho vyšších řad? Někde dělají hodnotitelé nebo pan Michlovský chybu…Hodnocení vín jsou do jisté míry subjektivní, to je na nich krásné, ale lze si představit tlaky, kterým jsou redakce ze strany inzerujících vinařů a dovozců vystaveni.

K poměrně „odvážnému“ a málo vídanému kroku (podle komentáře šéfredaktora) se odhodlal časopis Wine & Degustation, který v aktuálním čísle zveřejnil test Ryzlinků rýnských ze Slovácka, z nichž ani jeden nedosáhl obstojnějšího bodového hodnocení. Téměř až omluvná slova Michala Šetky vúvodníku časopisu naznačují, jakou nevoli toto hodnocení mezi vinaři muselo vyvolat.Že jsou časopisy schopny svým partnerům nabídnout něco navíc naznačuje i realita, kdy málokterý vinař či dovozce spolupracuje svíce odbornými tituly, či chcete li posílá vína do více testů vrůzných časopisech. Když to malinko přeženu, každý vinař si hýčká svůj titul a každý titul si hýčká svého vinaře. To je také největším úskalím srovnávacích testů vuvedených časopisech. Zpočátku sice pomáhají zorientovat se vnabídce, poradí svýběrem, ale když je člověk čte opakovaně snadno nabude dojmu, že vtuzemsku víno vyrábí jen několik desítek vinařů. Vtestech soutěží stále stejní výrobci a dovozci, tuhle vyhraje jeden, příště zase ten druhý.

Tuzemské čtení o víně


Ale abych se vrátil kúvodu článku a našemu kurníku skohouty. Mají všichni stejnou šanci na přežití vomezeném výběhu? Dovolím si krátké komentáře kjednotlivým titulům a pokusím se nastínit slabiny a silné stránky každého znich.


Titul

Víno Revue (98 Kč), pro který je rok 2012 již 11. sezonou vhistorii časopisu, sází všechno na svou soutěž Prague Wine Trophy. To do takové míry, že naposledy časopis vyšel jako prostý přehled výsledků jednotlivých kol soutěže za uplynulý rok. Pro pravidelné čtenáře časopisu, tedy nic nového, osobně jsem tedy tentokrát vynechal. Jinak systém hodnocení vín podle odrůd a členění na vína dle regionů je přehledné a ke cti soutěže lze přičíst i občasné zapojení zahraničních degustátorů.

Moje důvěra vsoutěž je ovšem limitována několika faktory.Zejména zdůvodu úzké skupiny tuzemských vinařů, které se vsoutěži objevují a poměrně často se opakujícím vysokým hodnocení řekněme základních vín (od Michlovský, United Brands apod.), která poráží násobně dražší a luxusnější lahve. Zde je několik příkladů z poslední doby. Např. Svatovavřinecké 2007 Michlovský řada Ahold (87 bodů VR č.90), vítěz testu Rulandské bílé 2008 Michlovský řada SPAR (88 bodů – VR č.89), vítěz testu Chardonnay 2009 Michlovský řada SPAR (87bodů – VR č.89) nebo vítěz testu Chardonnay Concha Y Toro (139 Kč) od United Brands (88 bodů – VR č.89). Takových příkladů je více…Já vím, že cena lahve není měřítkem kvality, ale občas se prostě člověk diví, jak to těm vínům ze supermarketů jde…

Slabinou časopisu je ovšem spíše zbylý obsah, mám na mysli zejména delší články. I když se situace postupně zlepšuje, je to stále takové neslané nemastné. Časopis máte přečtený téměř během polední pauzy na oběd. Škoda, že Víno Revue neobsahuje více materiálů, jako bylo například Kalifornské putování včísle 93, které jsem si opravdu schutí přečetl. Vprůběhu loňského roku se také bez zdůvodnění vytratila pravidelná rubrika sKlárou Kollárovou, která dávala tipy jak pronikat do tajů poznávání vín. Za mě zuvedené trojice časopisů nejslabší titul, tak uvidíme, zda ho vydavatelství a soutěž Prague Wine Trophy udrží nad vodou.


Druhým magazínem je občastník

Víno & Styl (119 Kč), který se stále snaží naplnit svou ambici stát se pravidelně vycházejícím titulem. Já mám tento časopis poměrně rád, přijde mi, že zuvedené trojice je schopen nabídnout nejzajímavější tematické články. Nikdy bych si ovšem nepředplatil časopis, který není schopen vycházet vtermínech a já tak vspravidelným opakováním zažíval opětovná zklamání u prázdné poštovní schránky. Jen pro příklad, aktuální březnovo-dubnové číslo jsem na novinových stáncích poprvé zaznamenal 15. května! O moc dříve určitě nevyšlo…Největší slabinou tohoto časopisu tak je logicky jeho aktuálnost. Dva a více měsíců staré recenze zvinařských akcí nebo pozvánky na již proběhlé akce nejsou výjimkou. Zajímalo by mne, jak redakce inzerentům vysvětluje, že vdobě, kdy časopis vyjde, je již propagovaný veletrh nebo festival otevřených sklepů dávno minulostí…

Další věcí, která je u tohoto časopisu občas problémem jsou již zmíněné testy. Když pominu hodnocení, tak jde zejména o počet vzorků, které se vněkterých znich objeví. Jako fanoušek odrůdy Moravský muškát jsem se například velmi těšil na číslo 45, pro které bylo avizováno „Zaostření na odrůdu Muškát moravský“. Nakonec se vtestu sešlo považte celých osm vín ze tří zemí. To bylo trošku rozostřené zaostření….Ale jinak časopisem listuji celkem s chutí, přijde mi, že autoři mají poměrně psavého ducha a zveřejněné články jsou příjemně čtivé.


Nejmladším titulem, který začal vycházet vroce 2009, je měsíčník

Wine & Degustation (89 Kč). Jako jediný zčasopisů se zvládá na stáncích objevovat sželeznou měsíční pravidelností. Ač titul snejméně zkušenostmi, považuji tento magazín aktuálně za nejpovedenější. Je vidět, že se jeho tvůrci poučili znedostatků svých konkurentů. Osobně mi včasopise chyběla jen větší prezentace tuzemských vín, což se od letošního roku Wine & Degustation snaží změnit, když zavedl speciální testy moravských vín vrámci každého čísla. Pravda počet přihlášených vzorků zatím není ideální, ale třeba se to časem změní. Kromě testů mne včasopise většinou baví i rozhovory smoravskými vinaři a povedený je i seriál Jana Šmída, který představuje zajímavé restaurace Paříže.

WWW je na draka


Kapitola sama o sobě je internetová prezentace jednotlivých časopisů (

Wine & Degustation, Víno & Styl, Víno Revue). Je vidět, že redakce mají dost starostí stištěnou verzí časopisů, natož aby se věnovaly online verzím svých titulů. Zvláště vpřípadě dvouměsíčníků je to velká škoda. Například článek o účasti na veletrhu ProWein, který vyšel ve Víno & Styl vpůlce května (veletrh proběhl začátkem března), mohl na webu dávno viset, když jeho publikování ještě dávalo smysl. Stejně tak různé doprovodné články a aktuality ze světa vína. Tím spíš, že kromě bloggerů je vtéto oblasti tuzemský internet zatím neobsazen.

Nechci aby to vypadalo, že některému zčasopisů nepřeji úspěch, naopak i nadále hodlám podporovat jejich prodeje ze své peněženky. Jen té radosti zjejich čtení má člověk méně a méně. Možná pokud by se pozornost dovozců a vinařů koncentrovala jen do jednoho titulu, který by se mohl opřít o větší čtenost a prodaný náklad, byly by prezentované testy vín obsáhlejší a články pestřejší. Kdyby jeden dominantní časopis mohl v dobrém slova smyslu zneužívat svého postavení vůči dovozcům a vinařům, nemusely by ty texty třeba tolik vyzařovat svým PR charakterem…Tak uvidíme, jak se ta pestrá tuzemská mediální scéna bude v budoucnu vyvíjet.

4 komentáře:

Josef Frýbort – Chutnávína.cz

21. May 2012 09:51

Já osobně mám pro tento rok předplatné Víno Revue a musím jen potvrdit, že opravdu není moc co číst. Občas se v něm vyskytne nějaká zajímavá informace, ale většinou nic, co už bych nečetl třeba na internetu (třeba na nějakém nejmenovaném blogu ;-) ). Hodnocení vín v Prague Wine Trophy je opravdu hooodně podivné. Některá vína, která jsou bodově vysoko jsem pil a zase tak super mi to nepřišlo. Ale co je ještě zajímavější je ta skupinka zúčastněných vinařství – opravdu jako kdyby v ČR bylo jen několik vinařství. Úplně chybí nějaká rozmanitost.
No uvidíme, jak to s časopisy dopadne.

Anonymous

21. May 2012 16:29

A co časopis CK Sommelier se svými cestovatelskými aktivitami? Ten je tu taky. Osobně čtu WaD, přijde mi lepší než byl v minulosti

Anonymous

21. May 2012 19:41

Vyhrady k Prague Wine Trophy mam podobne, ale porad je to mezi zminenymi casopisy jedine obsahlejsi hodnoceni tuzemskych vin. Vic me stvou extremne reklamni texty bez uvedeni, ze jde o inzerci. V poslednim cisle jsem byl doslova nasrany z clanku na pul stranky „Chateau Bzenec se sroubovym uzaverem“. Mam mit pocit, ze to je nejaka extremne dulezita informace…? – Vicky-

Anonymous

5. February 2014 19:52

„… mohl na webu dávno vyset“ – proboha, co to „Y“????

Okomentovat:

*

Loading...